![]() |
jamaluddin al-afghani |
Sayyid Jamaluddin al-Afghani: Pembangkit Orang Timur
Sayyid
Jamaluddin al-Afghani atau nama sebenarnya Sayyid Jamaluddin Bin Safdar
al-Afghani merupakan anak seorng pegawai tentera yang dilahirkan di
sebuah kampung bernama Asadabad pada tahun 1254 H bersamaan 1838 M.
Beliau digelar ‘sayyid’ kerana salasilah keturunan beliau bersambung
dengan Saidina Ali Bin Abi Thalib dan Rasulullah SAW. Keturunan beliau
juga bersambung dengan Imam at-Tirmidzi, seorang ulama hadis yang
terkenal.
Beliau telah memperoleh pendidikan awal di Afghanistan dan juga Iran.
Pada usia 18 tahun, beliau sudahpun mahir dalam ilmu Islami, falsafah
dan sains. Semasa di India, beliau mempelajari ilmu Barat seperti sains
fizikal dan matematik. Berikutnya, beliau telah terlibat dalam satu
perang saudara di Afghanistan iaitu menentang Amir Shir Ali yang
didukung oleh British Pada 1869 M, beliau terpaksa keluar dari
Afghanistan setelah Shir Ali memperoleh kuasa. Namun sejak itulah
bermulanya kehidupan al-Afghani sebagai seorang penentang penjajahan
Barat.
Setelah
meninggalkan Afghanistan, al-Afghani telah mengembara ke serata tempat
dalam rangka mencari seorang ketua Negara Islam yang komited terhadap
perpaduan umat Islam sejagat bagi menghadapi penjajahan Barat dengan
benar-benar berkesan. Untuk tujuan inilah beliau telah mengembara dan
menjelajah antara lainnya ke India, Mesir, Iran, Istanbul, Mekah,
Madinah, Paris, London, dan St. Petersburg.
Namun, impian beliau tidak berhasil disebabkan para pemimpin Islam
dewasa itu lebih bersikap kuku besi dan dalam banyak perkara
membelakangkan syariat.
Walau
bagaimanapun, kesan daripada perjuangannya itu, khususnya berkaitan
idea-idea kerajaan berpelembagaan, kemerdekaan daripada penjajahan
asing, membina tradisi keilmuwan Islam dengan meminjam sains dan
teknologi Barat, telah kelihatan dengan lebih jelas dan meluas di Mesir.Beliau juga merupakan perintis kepada penerbitan akhbar al-Urwat al-Uthqa yang menjadi antara medium utama menyebarkan idea islah
beliau. Beliau cuba mengembalikan keyakinan umat Islam tentang
keupayaan mereka menentang penjajah. Antara bait-bait dalam pidato
jihadnya ialah:
“seandainya
jumlah kamu (umat Islam) yang beratus-ratus juta ini ditakdirkan
menjadi lalat dan nyamuk sekalipun nescaya kamu akan dapat memekakkan
telinga orang Inggeris (penjajah) dengan suara kamu. Seandainya kamu
ditaqdirkan menjadi labi-labi atau penyu sekalipun, lalu kamu berenang
ke Tanah Inggeris, bilangan kamu yang seramai ini akan dapat mengepung
dan menenggelamkan Tanah Inggeris, dan kamu akan pulang dengan
kemerdekaan..”
Kempen-kempen
yang telah dijalankan oleh al-Afghani dengan begitu bersemangat telah
menimbulkan perasaan anti-British yang meluap-luap dalam kalangan rakyat
Mesir sehingga menjadi antara penyebab tercetusnya Pemberontakan Urabi
pada 1881 M sehingga 1882 M.
bukan sahaja di Mesir, malah di serata dunia Islam menerima pengaruh
tokoh ini sehingga Rashid Ridha meggelar beliau sebagai “Pembangkit
Orang Timur”. Al-Afghani meninggal dunia pada tahun 1897 M.
Syeikh Muhammad Abduh : Menjejaki Perjuangan Murabbi.
Setelah
kematian al-Afghani, Muhammad Abduh, murid al-Afghani yang paling
kanan, telah memperkembang idea-idea gurunya tentang dinamisme Islam dan
perlunya umat Islam kembali bersatu dalam rangka memulihkan
kegemilangan mereka, meskipun Muhammad Abduh mengambil jalan yang
berbeza dengan gurunya. Muhammad Abduh cenderung melihat soal pendidikan
sebagai kunci kejayaan islah dan bukannya kekuatan politik. Oleh itu, Abduh menumpukan program islahnya melalui reformasi pendidikan.
Muhammad
Abduh dilahirkan di Mahallat Nasr, sebuah perkampungan kecil di Mesir
pada 1849 M. beliau telah menunjukkan sikap kurang senang beliau
terhadap system pendidikan tradisional sejak kecil lagi dan sikapnya ini
telah menjejaskan pembelajarannya di Universiti al-Azhar.Abduh juga pernah menerima didikan daripada bapa saudaranya, Syaikh Darwish Khadr yang merupakan sufi Tarekat Shadziliyah.
Seterusnya, bermulalah fasa awal modernism dan aktivisme dalam hidup
beliau. Beliau mula meluaskan ilmu pegetahuannya di bawah bimbingan
Sayyid Jamaluddin al-Afghani. Abduh mempelajari falsafah, teologi,
undang-undang dan tasawuf. Beliau menulis pengenalan kepada Risalah al-Waridat fi Sir al-Tajalliyat (berkaitan sufisme) pada 1872 M dan komentar kepada Sharh al-Dawwani li al-Aqaid al-‘Adudiyah pada 1875.
Muhammad 'Abduh
Sebagai
lapangan perjuangannya, Abduh telah memilih bidang pendidikan untuk
membangunkan kembali umat Islam yang telah lesu akibat dicengkam
kejahilan, kezaliman pihak berkuasa dan dibelenggu tahyul, khurafat dan
taqlid buta.
Sewaktu
al-Afghani diusir dari Mesir pada tahun 1879 M, Abduh dituduh
berkomplot bagi menjatuhkan kerajaan dan dibuang daerah ke Kaherah. Pada
1882 M, beliau ditangkap dan dibuang negeri kerana penglibatannya dalam
Revolusi Urabi. Beliau bersama-sama gurunya, al-Afghani berada di Paris
pada tahun 1884 M dan di sinilah beliau dan gurunya sama-sama
mengusahakan penerbitan akhbar al-Urwat al-Uthqa yang gemanya menjangkau hampir ke segenap pelosok dunia.
Mengenai
aspek pendidikan yang menjadi fokus beliau, pemikirannya mencakupi
antara lain penolakan terhadap taklid dan fanatik mazhab serta terhadap
kitab-kitab yang bercorak demikian, reformasi al-Azhar, dan menghidupkan
kembali buku-buku berkenaan intelektualism Islam dan sejarah umatnya.Beliau juga menekankan tentang integrasi ilmu di mana beliau menyarankan supaya umat Islam mempelajari ilmu-ilmu Fardu Ain dan Fardu Kifayah termasuk “ilmu-ilmu Barat” seperti sains dan teknologi untuk
membina umat yang mempunyai daya fikir yang tinggi. Saranannya diterima
dan beberapa perobahan berlaku dalam sukatan mata pelajaran di
Universiti al-Azhar.
Menurut Fadhlullah Jamil, pilihan Abduh untuk melakukan reformasi dan islah
dalam pendidikan adalah pilihan yang tepat, walau bagaimanapun,
perubahan yang diusahakannya itu tetap mengandungi kepincangan kerana
sebahagian daripadanya dipinjam daripada kebudayaan Barat tanpa
penapisan. Manakala Abul Hassan Ali al-Nadwi pernah mengkritik reformasi yang cuba dilakukan Abduh dalam bidang pendidikan.
Katanya, “sungguhpun
Abduh sangat berjasa dalam usaha membela Islam, memperbaiki system
pendidikan dan berusaha mendekatkan generasi baru kepada agama, tetapi
dia adalah penganjur kepada modernisasi yang mengajak untuk menerapkan
Islam dalam kehidupan abad ke-20 dengan penilaiannya yang tinggi
terhadap nilai-nilai Barat, serta cuba menyesuaikannya dengan Islam dan
ingin menafsirkan Fiqh Islam dan hokum syarak menurut tafsiran yang
‘sesuai’ dengan tamadun moden, sepertimana perjuanagn Sayid Ahmad Khan
di India.”
(1) penyucian Islam daripada semua amalan dan pengaruh yang mencemarkannya;
(2) pembaharuan pendidikan tinggi;
(3) perumusan semula doktrin Islam menurut pemikiran moden;
(4) melindungi Islam daripada pelbagai pengaruh Eropah dan serangan Kristian.
Muhammad Abduh menghembuskan nafas terakhir beliau di Iskandariyah, Mesir pada tahun 1905 M.
syeikh muhammad abduh juga pelopor kaum muda di tanah melayu..
BalasPadam